Starbucks, de McDonalds van de koffie, opent voor het eerst een tent in Italië. Met ‘nederigheid en respect’. Tu Vuò Fà L’Americano?

Mooi: Starbucks, de McDonalds van de koffie, gaat met het Italiaanse volk, uitvinders van de superieure koffiecultuur, ‘delen wat ze in huis hebben.’ Aldus oprichter Howard Schultz, die snel de woorden ‘vol nederigheid en respect’ toevoegde, want anders klinkt het natuurlijk wel een beetje arrogant van de man die zijn hele koffieketen-concept gebaseerd heeft op wat hij in de jaren tachtig in Italië zag. Toen zou er Italiaanse opera hebben geklonken terwijl de baristi koffie maakten ‘in gracieuze, krachtige bewegingen alsof ze een orkest dirigeerden.’ Die betoverende staat (een schromelijk overdreven verhaal, in de meeste Italiaanse barren staat gewoon de lokale radio aan) wilde Schultz naar Amerika halen.

Dat is niet gelukt. De bakjes uit de oude wereld moesten een hele hoop suiker- en melkrijke culturele toe-eigening ondergaan om...