Film

Dit is de vreemdste film die deze eeuw uit Hollywood is gekomen: The Beaver van Jodie Foster. Om te beginnen is dat, voor een film die niets met seks te maken heeft, in puriteins Amerika een onmogelijke titel. Van alle dierennamen was alleen The Pussy vreemder geweest. ‘Did you see Jodie Foster’s Beaver?’ Dat werkt niet als marketing. Maar het is niet de enige reden dat de film in Amerika grandioos is geflopt.

Want er is ook nog het verhaal. Een suïcidale depressieve directeur van een speelgoedbedrijf leeft helemaal op dankzij een bever-handpop. Op zijn eigen hand. Waar hij zelf mee praat. Tegen zichzelf. Met een vet accent. En wie iets tegen hem wil zeggen moet dat tegen de bever doen. Dat doen ze dan ook maar. En: dit is geen komedie. Lees nu de afgelopen acht zinnen nog een keer. Het is onbegrijpelijk dat er ooit een groep producenten en financiers heeft gedacht: ja joh, doen we, goed idee!

Dan: de hoofdrolspeler. Dit is de comeback van Mel Gibson. De vroegere held van Mad...