02-03-2002
Ab van Ieperen

Regisseur Lucrecía Martel leerde vertellen in de Argentijnse provincie, waar lange, ingewikkelde, groteske verhalen hét middel zijn om je angsten te bevechten. Ze debuteert nu met ‘La ciénaga’, een film over onbehagen en crisis in de Argentijnse middenklasse.

Aan de oppervlakte van La ciénaga, het speelfilmdebuut van de Argentijnse Lucrecía Martel, gebeurt er weinig. Onderhuids dreigt er des te meer. De alcoholische matriarch Mecha brengt met gezin en personeel de zomer door op een landgoed dat net als de eigenaars betere tijden heeft gekend. Iets voorbij het zwembad waaromheen de volwassenen apathisch rondhangen, is een bos met moerassen vol groot en klein gevaar. Als de dronken Mecha zich heeft verwond en het bed moet houden, komt uit een nabije stad haar onbemiddelde nicht Tali over, met echtgenoot en vier kinderen.

Voortdurend dreigt er onweer, er worden plannen gesmeed die nooit zullen worden uitgevoerd, de kinderen jagen elkaar de stuipen op...