Wie zijn ogen de kost geeft kan het niet ontgaan zijn dat er aanzienlijk meer mensen een genoeglijke lach op hun gezicht hebben dan twintig jaar geleden. Dat komt omdat zij op hun mobiele telefoon aan het kijken zijn en daar iets leuks, liefs of vermakelijks lezen: een berichtje, een tweet of een foto op Instagram.

De smartphone heeft voor een golf van genoegen gezorgd. Onbestemde gevoelens, een lusteloze stemming, niet weten wat te doen, je vervelen: dat is allemaal verdwenen. Zulke momenten of stemmingen zijn weggevaagd met de komst van smartphone. Er is eenvoudig geen ruimte meer voor verveling, in beslag genomen als men is door wat zich constant voor kan doen: never a dull moment anymore.

de zegeningen hebben de overhand

In een terzijde in zijn boek met ‘filosofische reisverhalen’ Breng mij die horizon! schrijft Jos de Mul dat we ‘in het tijdvak van de ‘digitale hertovering’ leven. Dat is een verstrekkende uitspraak omdat het slaat op ‘de onttovering van de...