Het was een ironisch, bijna dadaïstisch moment toen Toine Donk en Daniël van der Meer eind 2011 besloten om hun literaire tijdschrift Das Magazin te noemen. Die ironie zag je terug in ‘de roversbende’ die ze zichzelf noemden en in de uit de lucht geplukte namen van de onderdelen: Recidieven, Vrij spel, De kultuurkamer. Dat er luchtig gedaan werd over hoge en lage cultuur zag je in het eerste nummer aan de titel van de bijdrage van de Amerikaan Chad Harbach: ‘The Intellectual Situation or Heineken vs. Budweiser’. En dan het lichtelijk onzinnige thema van elk nummer: De aanval, Het gebod, De affaire, Het kapitaal, Het jong. De prachtige vormgeving zat vol grafische spot.

Na elf nummers waren er een tijdschrift, een Festival, een Zomerkamp, Leesclubs en vijf keer per jaar Literaturfest-avonden waarop, ‘niet gehinderd door enige kennis van zaken’, over literatuur werd gepraat.

Dat je geen twee stappen meer kunt zetten zonder gevolgd te worden door een wetenschapper...