Pop / Authenticiteit in de muziek

Het kan geen toeval zijn dat de laatste tijd veel jonge muzikanten het begrip authenticiteit ter sprake brengen. Eerst Beirut, en onlangs Lucky Fonz III en Vampire Weekend. Aangezien in de popmuziek het terugkijken met volle kracht vooruit dezer dagen gewoongoed is geworden, zal dat woord snel nog meer aan betekenis verliezen. Zou het iemand wat uitmaken? Niets is zo vaak misbruikt in het schrijven over popmuziek als authenticiteit. Of het moet zijn minder geschoolde broertje, eerlijkheid, zijn.

Hup, zeg ik, in de prullenbak ermee.

Arnon Grunberg heeft eens bekend muziek minder interessant te vinden dan, pak ’m beet, literatuur, omdat in muziek niet kan worden gelogen. Dan kun je natuurlijk wijzen op Milli Vanilli, de playbackende Dolly Parton, of de tapes die meelopen bij de concerten van Madonna en Michael Jackson. Ooit zag ik achter het podium een drummer meespelen tijdens een optreden van U2. Maar dat alles is, als je het al een punt vindt,...