Griezelfilms hebben nooit echt goed geboerd in de Neder­landse filmindustrie. Hier wordt liever geld gestoken in maat­schappelijk verantwoorde drama’s en epische avonturen van verzetsstrijders in de Tweede Wereldoorlog. Als je het een paar jaar geleden had over Nederhorror, kwam je onvermijdelijk uit bij het duo Dick Maas en Huub Stapel, dat met hun samenwerking in De Lift (1983) en Amsterdamned (1983) de Nederlandse horrormarkt in handen had. Door een gezonde dosis kitsch en seks is De Lift cult geworden. De Johnsons (Rudolf van de Berg, 1992), over zeven agressieve jongemannen die uit naam van een demon hun halfzuster moeten bevruchten, was een van onze laatste échte bijdragen aan het genre. Maar ook die film was meer camp dan horror.

Toch er is hoop. Dit jaar zien vier nieuwe Nederlandse horrorfilms het licht. En het Nederlands Film Festival wijdt een heel programma aan het genre, inclusief gouwe ouwen en korte films.

De horrorfilm heeft een slecht imago. Als serieuze...