Alleen water is wèl goed genoeg, Lactacyd!

Commercie draait op valse beloftes, onhaalbare verwachtingen en hopeloze illusies, dat weet iedereen. Er bestaan geen dagcrèmes die je er uit doen zien als een uitgeslapen, professioneel opgemaakte Jane Fonda onder flatteuze belichting. Met Axe-bodyspray trek je geen hordes seksueel gefrustreerde lingeriemodellen aan. En als je thuis een diepvriespizza opwarmt, gebeurt het zelden dat Pavarotti je spontaan komt toezingen.

Maar er is een subtiel verschil tussen het onmogelijke suggereren, en gewoon keihard liegen. De nieuwe campagne van Lactacyd doet dat laatste. In een ongemakkelijk filmpje wordt een aantal goedgeklede jonge meisjes (en jongens, want waarom ook niet) onder begeleiding van een onuitstaanbaar opgewekt xylofoondeuntje ondervraagd over hun punana, en hoe ze die schoonhouden. ‘Met water’, antwoordt iedereen korzelig, ‘…en een washandje, eventueel,’ voegt één meisje nog toe.

Tot zover is er niets aan de hand, maar...