Beeldende kunst / Geschilderde bankbiljetten

Kunstenaar Daniël ‘Dadara’ Rozenberg laat trots zijn nieuwe pak zien. Hij heeft het met zijn vriendin ontworpen. De bovenste helft ziet eruit als een maatpak, maar de onderste helft is wit en besmeurd met verfvlekken.

Het overallpak hangt midden in zijn grote langwerpige werkruimte, die in vorm en grootte lijkt op het ruim van een rijnaak. Licht valt door dakramen naar binnen. Tegen de muur staan grote vierkante schilderijen, voor een nieuwe expositie. Op de grond staan dozen met vinylpoppen van Greyman, het in driedelig grijs geklede mannetje dat symbool staat voor alles wat fantasieloos is. In een vitrine: oude creaties en flyers, waarmee Dadara begin jaren negentig wereldberoemd werd. ‘Graffiti is dood, leve de flyer!’ kopte het indertijd toonaangevende kunstblad Wiener in 1994. ‘De flyer is de nieuwe kunstvorm van de underground en een vierentwintigjarige is zijn profeet.’ ‘Een maand nadat ik mijn eerste flyer maakte, reed ik in een...