Martin Visser. Bonnefantenmuseum

Haast u naar Maastricht, waar het Bonnefantenmuseum Martin Visser (1922-2009) in het zonnetje zet. Visser heeft op diverse terreinen eeuwige roem vergaard: zijn (slaap)bank in de beste functionalistische traditie werd een begeerd object, zijn verzamelwoede was een voorbeeld voor andere kunstverzamelaars, galeriehouders en museumdirecteuren en een pleidooi voor de wisselvalligheid van de kunst. Als een van de eersten engageerde hij zich gedurende zijn hele leven met de jongste ontwikkelingen in de beeldende kunst. In 1948 kocht hij zijn eerste schilderij van Karel Appel, die aan de basis stond van de grootste Cobra-privécollectie in het land. Tien jaar later verkocht hij die verzameling om zich te storten op Nul, Zero, en de Nouveaux Réalistes. En in de jaren zeventig wende hij wederom rigoureus de steven door Duitse kunstenaars als Anselm Kiefer en A.R. Penck aan te kopen. Als iemand vooruitliep op de troepen en het culturele klimaat in Nederland...