Hij is de op een na beroemdste zoon uit de kunstgeschiedenis, maar het is niet bekend wat Titus van Rijn daar zelf van vond. Vast saai om urenlang te poseren achter een lessenaar, of model te staan in een soort hoodie omdat je vader je per se als monnik wil schilderen. Daar stond tegenover dat hij de kunst kon afkijken en later, als jonge kunsthandelaar, zijn vaders werk aan de man mocht brengen.

Ruim drieënhalve eeuw later is er meer aandacht voor het model. Voor het fotoboek Zoon van fotograaf Koos Breukel werd Casper, de zoon in kwestie, zelfs uitgebreid geïnterviewd. Terecht, het is tenslotte zíjn jeugd die we hier zien, door de lens van zijn vader. Sommige foto’s hingen eerder op de expositie die Breukel samenstelde uit de familiealbums die zijn moeder Riet, een verwoed amateurfotograaf, had bijgehouden. ‘Van ieder kind had ze er meerdere volgeplakt, na haar dood lagen daar tweeëntachtig albums: onze geschiedenis gevangen in beelden, in plaatjesboeken zonder tekst.’

...