Persoonlijke reclamefilmpjes van grote bedrijven, met een menselijke medewerker en een ‘samen komen we er wel’-boodschap. Oh, ze raken je in het diepst van je hypocriete ziel.

‘Hé, heb je even?’ vraagt de Rabobank in wat zonder twijfel de foutste reclamecampagne van 2017 was.

Een vrouw in een of ander kantoorgebouw kijkt je aan en sluit haar ogen. Een andere vrouw idem, en nog eentje, en hop we gaan de hele wereld over. Terwijl de voice-over vraagt ons een utopie zonder honger in te beelden, mogelijk gemaakt door de bank in kwestie, bevinden we ons oog in oog met boeren, van de Andes tot Afrika. Ontroerende figuren, zoals een verregende Aziatische man die tegen een lading...

Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Vrij Nederland publiceert elke dag één artikel dat er echt toe doet.
Vrij Nederland publiceert elke dag één artikel dat er echt toe doet.
Lees minder. Blijf vrij van geest.
Eén verhaal per dag dat je verrijkt en tot verder nadenken stemt
Van longread tot video, van podcast tot column
Over macht, cultuur en toekomst
Naar je toegestuurd via e-mail of WhatsApp