Waaghals en straatvechter, grillig en chaotisch,
opvliegend en tegen de keer. De in februari overleden
tentoonstellingsmaker Jan Hoet heeft ons nog veel te leren.

Ideetje. De Italiaanse Liliana Moro wilde in 1992 voor de Documenta in Kassel, de vijfjaarlijkse olympiade van de hedendaagse kunst, op de stoep voor de ingang van de Neue Galerie een Fiat Cinquecento parkeren. Een Documenta kent menige uitschieter of buitenbeentje. Van een op de stoep van een museum geparkeerde auto kijkt niemand op. Maar Moro wilde de motor van het autootje constant laten draaien, waardoor de stalen kabel die aan de motor was bevestigd en als een draad dwars door de zalen van het museum liep, wild ging bewegen en ratelen. Zij heeft kunst als een vorm van guerrilla in gedachten: een staaldraad die als een slang gaat sissen en alles en iedereen aanvalt.

‘Nú moeten we de kwestie met Liliana Moro oplossen.’ Om de urgentie van de opdracht te onderstrepen, nam Jan Hoet (1936-2014) de houding aan van een...