Goed of Niet Goed

Wat? Dame met zwarte hoed

Wie? Kees van Dongen

Waar? De Hermitage, Amsterdam, t/m 17 september

Rotterdamse volksjongens met een scherpe tong en onorthodoxe dadendrang ontkomen niet aan de geuzennaam Pietje Bell. Schildersicoon Kees van Dongen was een van die kwajongens uit de havenstad die het verder wist te schoppen dan zijn ouders durfden dromen. Lekker tegendraads en met veel bravoure bemachtigde hij een vooraanstaande plek in de twintigste-eeuwse geschiedschrijving van de vroeg-moderne kunst. Hij vertrok in 1897 naar Parijs en voegde zich al snel bij een groep schilders die korte metten maakte met heersende conventies. De critici bestempelden hen als ‘wilden’, ‘fauvisten’. Dat moet de Rotterdamse lefgozer als muziek in de oren hebben geklonken. Deze schilders namen het niet zo nauw met de natuurlijke verschijningsvorm der dingen, met felle, ongemengde kleuren, hevige kleurtegenstellingen, grove verfbehandeling, vlakken in plaats van lijnen en een...