Als scholar weet je per definitie niet of de energie die je ergens instopt ook altijd nuttige energie oplevert. Rendement haal je maar uit een verwarmingsketel.

Het fijne aan minister Bussemaker van Onderwijs is dat zij ook een beetje namens mij spreekt. In de Volkskrant zegt ze: ‘Ik vind het idee van rendement niet helemaal raar. In de tijd dat ik studeerde, was er nog helemaal geen sprake van rendement. Toen had je de eeuwige student.’

Door een gelukkig toeval is Bussemakers tijd ook de mijne geweest; we hebben een aantal jaren gezamenlijk werkgroepen gevolgd. Allebei in 1979 begonnen en ergens in de jaren tachtig afgestudeerd. Als ik het wel heb, was Bussemaker, toen al doelgerichter, eerder klaar. Die ‘eeuwige student’ – daar had ik meer last van. Hard hollen betekende toen: hard hollen naar een uitkering. Ons ‘rendementsdenken’ van vroeger: niet zo snel mogelijk een baan, maar vooral uitstel van een baan die er niet was.

Tussen de studiebedrijven door ondernam...