Ja, er is een moord in de nieuwe Deon Meyer, maar de ontknoping is bijzaak. Het is een ‘avonturenroman’, zegt de Zuid-Afrikaanse schrijver, die zich afspeelt in een post-apocalyptisch land. ‘Het is mijn meest persoonlijke boek.’

Het is wat pijnlijk, maar Deon Meyer moet me op een ochtend in een Amsterdams hotel uitleggen waar zijn laatste boek Koorts eigenlijk over gaat: ‘Het verbeeldt het nieuwe begin dat Zuid-Afrika nooit heeft gehad.’ Ik had het niet gezien. Ik had een verhaal gelezen dat vooral heel anders was dan de tien eerdere detectives van zijn hand. Ja, er is een moord, maar geen politie, dus ook geen onderzoek, en de ontknoping is bijzaak. En het speelt zich af in de toekomst, in een vrijwel leeg, post-apocalyptisch land, waar de mens een ultieme prijs heeft moeten betalen om de aarde te redden.

De vriendelijke Meyer (1958) haast zich me gerust te stellen: ‘Ik wilde het er ook niet heel dik bovenop leggen. Het is in de eerste plaats een avonturenroman. Ik...