Interview / Tran Anh Hung verfilmt ‘Norwegian Wood’

‘Heel weinig regisseurs maken gebruik van de specifieke eigenschappen van cinema, 98 procent van alle films is leeg. Als ze een onderhoudend verhaal vertellen, mooi, dan heb je een onderhoudende film – meer niet. Als kunst stelt het niets voor.’

De Vietnamese regisseur Tran Anh Hung (1962) spreekt op vriendelijke, maar besliste toon over de kunstvorm waarin hij excelleert. Met films als het Oscar-genomineerde The Scent of Green Papaya (1993), het even weemoedige The Vertical Ray of the Sun (2000) en het rauwere Cyclo (1995), waarmee hij de Gouden Leeuw won op het festival van Venetië, werd hij verreweg de beroemdste regisseur van Vietnam – al woont hij alweer jaren in Parijs.

Tran heeft zich nu gewaagd aan een verfilming van Norwegian Wood, de wereldwijde bestseller van de Japanse schrijver Haruki Murakami (1949), een nostalgisch verhaal over verloren liefde, onthechting en de dood. Het is een van de hoogtepunten op het...