Reportage / Ruimtetoerisme

De SUV hobbelt over een vrijwel onbegaanbare weg. Uiteindelijk komt de wagen tot stilstand. Voorbij wat struikgewas is de Forward Operating Location te zien, van waaruit de Amerikaanse luchtmacht missies vliegt boven Venezuela. Aan het eind van de landingsbaan zou de ruimtehaven kunnen komen, zegt Simon Kloppenburg, adviseur Airport Development van de Curaçao Airport Holding. Dat, althans, heeft de voorkeur van Space Expedition Curaçao (SXC), het bedrijf dat samen met de KLM ruimtetoerisme wil aanbieden vanaf Hato, het vliegveld van Willemstad. Met een herbruikbaar toestel kan één betalende klant voor 70.000 euro vier minuten gewichtloosheid ervaren, op een hoogte waarop je je officieel astronaut mag noemen. Tenminste, als het Lynx-ruimtevliegtuig gaat functioneren zoals de ontwerpers hopen.

Zelf ziet Kloppenburg het futuristische gebouw om veiligheidsredenen liever aan de andere kant van de runway verrijzen. Maar belangrijker dan het gebouw is het...