Politieke emoties lopen vaak hoog op, maar moeten ze er ook zijn als het niet zo spannend is? De Amerikaanse filosofe Martha Nussbaum pleit voor emotionele betrokkenheid.

Aan het eind van de spaghetti-achtige verwikkelingen in Mozarts komische opera Le nozze de Figaro zingt de gravin Almaviva dat ze is veranderd en ‘ja’ zegt tegen de nieuwe verhoudingen.

Het onbesuisde verlangen van haar echtgenoot heeft alles op zijn kop gezet. Zijn ‘recht’ om als eerste naar bed te gaan met Susanna, de bruid van zijn bediende Figaro, eindigde in een beschamende afgang. En niet alleen dat, het betekende gelijk het einde van de feodale verhoudingen aan het hof. De graaf moet een toontje lager zingen, de gravin krijgt een zachtmoedige kijk op de mens en zijn zwakheden.

In het oorspronkelijke toneelstuk van Beaumarchais uit 1786 komt een monoloog voor waarin Figaro te keer gaat tegen de adel. Omdat de toenmalige vorst in Wenen, Joseph II, daar bezwaar tegen maakte lieten Mozart en zijn librettist...