Onno van de Stolpe (61) behoort tot de rijkste medicijnmakers van Nederland, maar in elk interview vertelt hij vooral hoe gewoon hij toch is gebleven. Hij fietst graag door Leiden naar zijn werk, en als het even kan pakt hij de trein. ‘Dat wijst niet op statusgevoeligheid,’ zegt hij dan over zichzelf in de krant.

De medialieveling blijkt verrast als we hem enkele stevige vragen sturen over zijn ‘wonderpil’, die in twee decennia miljarden heeft opgeleverd, maar nog steeds niet op de markt is. ‘Het is voor mij de eerste keer dat ik in de 22 jaar Galapagos (zijn bedrijf, red.) met zo’n aanpak geconfronteerd word.’

Journalisten komen vaak bij hem over de vloer. Hij is dan bijvoorbeeld toevallig aan het klussen in jeans en T-shirt terwijl hij Het Financieele Dagblad te woord staat. De miljonair communiceert zoals hij zich kleedt: casual, sympathiek en charmant.

Collega’s fluisteren NRC toe dat hij nog altijd zelf in de supermarkt het huismerk inslaat. Tegen andere...