‘Ready for descend,’ zegt Leah (25) in haar headset. ‘123 Ryanair is ready for descend,’ klinkt het nog een keer. Door de wind beweegt haar stuur van links naar rechts. Ze draait aan een paar knopjes en vraagt haar copiloot om informatie over het weer in Amsterdam. De landingsbaan is in zicht. Ze probeert met de neus de witte strepen te volgen om zo het vliegtuig recht op de baan te krijgen, maar hij zwiept nog steeds van links naar rechts. ‘We dalen als een wokkel,’ zegt haar trainer Piet zacht grinnikend. De landingsbaan is inmiddels vlak onder haar, maar haar snelheid is nog te hoog, vindt hij. Hij zet het simulatorprogramma daarom stop. Vanaf 2000 voet mag ze het opnieuw proberen. Dit keer lukt het haar wel om ‘de kist’ goed aan de grond te krijgen. Leah draait zich opgelucht om naar haar instructeur, met hoogrode wangen. ‘Nog een keertje oefenen in de simulator, en dan moet het volgende week ook wel goedkomen,’ zegt ze. ‘Zo mag ik het horen,’ roept hij.
Hoe een pilotenschool opleidt tot werkloosheid

Pilotenoverschot of niet, de vliegopleiding CAE bleef honderden studenten aannemen – à ruim een ton per student. Sterker nog: de selectiecriteria werden versoepeld. ‘Jullie zijn wandelende geldzakjes.’