Op twee plaatsen, in het Dordrechts Museum en het Haags Gemeentemuseum zijn nog tot 6 september onder de titel ‘Holland op zijn mooist’ schilders van Hollandse landschappen te zien. Voor Carel Peeters is er één favoriet: J.H. Weissenbruch en het geheim van het wit.

Je ziet het aan het grote witte zeil boven de rechte donkere brug op Te Noorden bij Nieuwkoop: de landschapschilder Jan Hendrik Weissenbruch (1824-1903) móest op elk schilderij een wit accent aanbrengen anders was het niet af. Het was de finishing touch en de bepalende factor van het schilderij. Soms moet je het even zoeken, maar dat stukje wit duikt altijd op, al was het maar als het minieme witte streepje rug van de koe op Gezicht op Noorden. Dat streepje wit veroorzaakt het ruimtegevoel, alle gedempte of donkere kleuren worden ermee van hun zwaarte ontdaan. Het is alsof in het landschap een ergens reddende lamp brandt of een vuurtje. Je ziet het schilderij vanaf dat moment vanuit dat witte detail. Het staat...