Zoekvragen

Zoekmachines denken dat jij net zo’n onnozele bent als iedereen. Daarom gaan ze al op zoek naar het meest voor de hand liggende zodra je begint je vraag in te toetsen. Zo krijgen wij een aardig idee waar de mensheid gemiddeld mee worstelt. Tik je: ‘Wat moet ik met…’ Dan vult de zoekmachine aan: ‘mijn leven?’ Optie twee is: ‘mijn haar?’

Andere voorbeelden:

– ‘Waarom…’ Van 1 t/m 4: ‘roken mensen’, ‘islam’, ‘is de lucht blauw’ en ‘je kat niet mee naar bed mag’. Maken we het iets persoonlijker (‘Waarom zou ik…’), dan denkt de machine eerst aan het spirituele (‘naar de kerk gaan’) en dan het materiële (‘een iPad kopen’).

– ‘Hoe…’ kan leiden tot het wat praktische ‘laat is het?’ Maar, zonder spatie, ook tot ‘…kbank’. Gaan we een stap verder (‘Hoe word ik…’) dan is de eerste optie voor de hand liggend (‘rijk’) maar de tweede (‘een rat’) verontrustend.

– ‘Wie…’ moet wel uitmonden in ‘is...