Chapeau: u gedraagt zich steeds beter in de supermarkt. Uit recent onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten vaker en meer duurzame producten kopen – crisis of geen crisis. Vorig jaar is het aantal Nederlands huishoudens dat fairtrade levensmiddelen koopt gestegen met maar liefst 8 %, blijkt uit onderzoek van NCDO en GfK. In totaal koopt nu 6 op de 10 huishoudens jaarlijks een of meer fairtrade producten. Vier jaar geleden was dat nog 46 %. Absoluut gezien zijn dat 4,5 miljoen huishoudens, 340.000 meer dan vorig jaar. De gemiddelde ‘aankoopfrequentie’ is sinds vorig jaar gestegen van 5,9 keer naar 6,4 keer per jaar (welbeschouwd beschamend weinig: eens in de twee maanden), het gemiddelde volume per huishouden van 3,4 kilo naar 3,8 kilo en de gemiddelde besteding per huishouden van € 15,58 naar € 16,86. Een piek in de eerlijke bestedingen is te zien tijdens de Fairtrade Week (geen idee dat die bestond) en rond Sinterklaas, als de fairtrade chocoladeletters in de...