de Europese Unie heeft onlangs besloten de CO2-normen voor nieuwe auto’s aan te scherpen. Best belangrijk, want in Europa is het wegverkeer verantwoordelijk voor bijna een kwart van de CO2-uitstoot. Als het Europees parlement in januari instemt, heeft Europa ’s werelds strengste emissieregels voor auto’s.

Kern van de deal is dat in 2020 95 procent van alle nieuwe auto’s 95 gram CO2 per kilometer mag uitstoten. Dit is flink strenger dan het huidige beleid: 130 gram CO2/km in 2015. Goed voor het milieu, goed voor uw portemonnee. Volgens de onafhankelijke International Council on Clean Transportation (ICCT) levert de norm een besparing op van 58 tot 83 miljard euro aan brandstofkosten. De individuele automobilist is gemiddeld per jaar 500 euro minder kwijt aan benzine en diesel. En innovatie levert dankzij de nieuwe norm vijfhonderdduizend tot een miljoen banen op.

Toch is er nog geen reden om opgelucht adem te halen. Ten eerste is er een ontsnappingsclausule voor de...