Interview / Douwe Draaisma

Zijn vroegste herinnering is in zwart-wit. Alsof het een oude film is, ziet Douwe Draaisma een processie van tantes tot stilstand komen als zijn voetje tussen de spaken van zijn moeders fiets komt. Waarom zonder kleur? ‘Er zijn speculatieve theorieën dat ons geheugen daarin de ontwikkeling van de fotografische techniek volgt,’ verklaart de hoogleraar geschiedenis van de psychologie in een Gronings café.

Wanneer onze herinneringen zich voegen naar de jongste beeldtechnologie, zou je vermoeden dat het geheugen van de homo zappens anders werkt dan van de negentiende-eeuwer. ‘Dat weet ik niet zo. Daar is niet zo veel onderzoek naar gedaan,’ zegt de wetenschapper in Draaisma voorzichtig. ‘Maar ik durf wel de bewering aan dat overvoering een nadelig effect heeft op eerder opgeslagen beelden. Als je je probeert te bedenken wie er drie dagen geleden bij Pauw & Witteman zaten, is daar de aflevering van gisteren alweer overheen geschreven. En dat is misschien...