Groene Lego kan al een tijdje, maar dat vindt het bedrijf te duur. Kortzichtig en egocentrisch, net als overal.

‘Verduurzaming mag nooit ten koste gaan van het speelplezier,’ zei de Nederlandse vice-president van speelgoedfabrikant Lego, Nelleke van der Pull, vorige week in de Volkskrant. Lego produceert jaarlijks 90.000 ton onverwoestbaar plastic, gemaakt van aardolie. Aardolie is spotgoedkoop, maar ja, het raakt een keer op en het is milieuvervuilend. Het Deense bedrijf gaat daarom op zoek naar een duurzaam alternatief dat er in 2030 moet zijn. Meer dan zeventig ontwikkelaars werken er aan en over drie jaar is er een ‘duurzaam materiaalcentrum’ waar intensief wordt samengewerkt met universiteiten en andere ‘partners’. Van der Pull: ‘Dat er een duurzamer blokje komt voor 2030, daar zijn we zeker van.’

Wat goed, denk je, en als vanzelf sluipen de woorden in je hoofd die hooggeplaatste managers graag in de mond nemen als zij een groen voetje willen halen: hun...