Fotodocument

Spelen met eten

Marleen Slob
Ouka Leele, Peluquería, Limones, 1979.
Gender, ras, seks, verlangen: het komt allemaal voorbij in de eetfotografie, laat het boek ‘Feast for the Eyes’ zien.

Foto’s van eten gaan zelden alleen maar over eten, schrijft Susan Bright in haar alomvattende boek Feast for the Eyes. The Story of Food in Photography. Van negentiende-eeuwse zwartwitstillevens tot kleurexplosies waar de E-nummers vanaf spatten, van B.L. Singleys slachthuisfoto met de tot de verbeelding sprekende titel A Half-mile of Pork uit 1894 tot de worstjesparade van Fischli en Weiss, van boeken als Be Bold with Bananas tot de receptenkaarten van de Weight Watchers: Feast for the Eyes laat het allemaal zien. Maar hoe licht en geestig de afgebeelde foto’s vaak ook zijn, voedselfotografie is een serieuze zaak, toont Bright. Gender, ras, verlangen, seks: het komt allemaal voorbij in de eetfotografie. Zo brengt de Britse kunstenaar Sarah Lucas in haar Self Portrait uit 1999 (p. 96) twee spiegeleieren in stelling om de taal waarmee aan het...

Spelen met eten

Joseph Maida, #EGG #SUSHI #RICE #PUFF #THINGSAREQUEER, 2016

Ouka Leele, Peluquería, Limones, 1979.

Peter Fischli en David Weiss, Modenschau, 1979; uit de Wurst serie.

Nickolas Muray, Lemonade and Fruit Salad, uit McCa;'s magazine, ca. 1043.

Victor Keppler, advertentie voor Apple Pyequick, 1947.

Lorenzo Vitturi, Pink #2, 2013, uit de serie Dalston Anatomy.

Martin Parr, Untitled (Hot Dog Stand), 1983-85.

Sarah Lucas, Self Portrait, 1999.

Lorenzo Vitturi, Red #1, 2013, uit de serie Dalston Anatomy.

Sandy Skoglund, Peas on a Plate, 1978.

Nobuyoshi Araki, Colourscapes, 1991.

Harold Edgerton, Milk Drop Coronet, 1957.

Jo Ann Callis, Black Table Cloth, 1979.