Fotodocument

Maagdelijke natuur is vrijwel nergens meer te vinden

Maaike de Hon
Mandy Barker (Verenigd Koninkrijk, 1964), verzamelde op stranden over de hele wereld voorwerpen die aanspoelen uit de gigantische, drijvende afvalberg. Voor de serie 'Penalty' (2013) kreeg ze na een oproep op social media 992 voetballen opgestuurd die in zee of aan de kustlijn waren gevonden.
Maagdelijke natuur is vrijwel nergens meer te vinden. De sporen die de mens achterlaat, vormen het thema van de Noorderlicht Fotomanifestatie 2016. Van een melkweg vol verlaten voetballen tot een nucleaire natuur-idylle.

De mens heeft nagenoeg overal ter wereld een stempel op het landschap gedrukt door er te wonen, te werken, voedsel te verbouwen, te ontspannen en op grote schaal grondstoffen te delven. Niet voor niks wordt het huidige tijdperk het antropoceen genoemd: het tijdperk waarin de gevolgen van menselijke activiteit in het klimaat en de atmosfeer merkbaar worden. Wat er achterblijft als de mens weer verder trekt, vormt het thema van Arena, de zesentwintigste editie van de Noorderlicht Fotomanifestatie, die vanaf dit jaar in het voorjaar in plaats van in de herfst wordt gehouden.

Eenentwintig fotografen vanuit de hele wereld zijn uitgenodigd om met hun beelden een deel van het grote menselijke ingrijpen in de natuur te laten zien. Zo vraagt Mandy Barker...

Maagdelijke natuur is vrijwel nergens meer te vinden

Melting of the Lewis Glacier (2014)

Simon Norfolk (Nigeria, 1963) tekende ’s nachts op de Mount Kenya met een fakkel de omtrekken van de Lewis gletsjer in vroeger tijden. Op de foto hiernaast de omtrek van de gletsjer in 1963, zijn geboortejaar. Negentig procent van het ijs is intussen gesmolten. When I am Laid in Earth. Mapping with a Pyrograph, the Melting Away of the Lewis Glacier on Mt. Kenya is een aanklacht tegen de opwarming van de aarde.

Penalty (2013)

Mandy Barker (Verenigd Koninkrijk, 1964), verzamelde op stranden over de hele wereld voorwerpen die aanspoelen uit de gigantische, drijvende afvalberg. Voor de serie 'Penalty' (2013) kreeg ze na een oproep op social media 992 voetballen opgestuurd die in zee of aan de kustlijn waren gevonden.

The Fall (2013)

David Maisel (VS, 1961) luchtfoto’s van het landschap tussen Madrid en Toledo zijn een poëtische weergave van de verregaande en vaak verwoestende impact van het menselijk ingrijpen in de natuur. Het mineraal borax geeft verlaten mijngronden een surrealistische glans en de landbouwgronden vormen samen een abstract schilderij.

The Fall (2013)

David Maisel (VS, 1961) luchtfoto’s van het landschap tussen Madrid en Toledo zijn een poëtische weergave van de verregaande en vaak verwoestende impact van het menselijk ingrijpen in de natuur. Het mineraal borax geeft verlaten mijngronden een surrealistische glans en de landbouwgronden vormen samen een abstract schilderij.

The Fall (2013)

David Maisel (VS, 1961) luchtfoto’s van het landschap tussen Madrid en Toledo zijn een poëtische weergave van de verregaande en vaak verwoestende impact van het menselijk ingrijpen in de natuur. Het mineraal borax geeft verlaten mijngronden een surrealistische glans en de landbouwgronden vormen samen een abstract schilderij.

Dunes at Meijendel (2013-2016)

Theo Bos (Nederland, 1959) legde het herstel van de wandelende duinen in natuur- en recreatiegebied Meijendel, vlak bij Den Haag, vast. In de afgelegen delen van dit gebied is de toplaag van de bodem verwijderd om het natuurlijke karakter en de biodiversiteit van het terrein te versterken.

Dunes at Meijendel (2013-2016)

Theo Bos (Nederland, 1959) legde het herstel van de wandelende duinen in natuur- en recreatiegebied Meijendel, vlak bij Den Haag, vast. In de afgelegen delen van dit gebied is de toplaag van de bodem verwijderd om het natuurlijke karakter en de biodiversiteit van het terrein te versterken.

Chernobyl Project (2011)

Adam Orzechowski (Polen, 1979) fotografeerde vijfentwintig jaar na de ramp in Tsjernobyl het spontaan ontstane natuurpark in de stad Pripjat.De Sovjetautoriteiten evacueerden de vijftigduizend inwoners direct na de ramp en gaven dieren en planten dankzij het ontbreken van menselijke inmenging een ongekende kans op herstel.