Fotodocument

Het schone is niet automatisch het goede

Nynke van Verschuer
JF 01 On the Aesthetics of Violence, James Foley (2016) | Jan Rosseel
Foto's
Jan Rosseel
In zijn serie ‘On the Aesthetics of Violence’, vanaf 23 september te zien op Unseen Photo Fair in Amsterdam, onderzoekt fotograaf Jan Rosseel hoe wij naar beelden van geweld kijken. Door de abstrahering van iconische nieuwsfoto’s tot kleurvakken maakt hij wat gruwelijk is mooi.

Kort na 9/11 merkte componist Karlheinz Stockhausen geestdriftig op dat de gebeurtenissen die dag ‘het grootste kunstwerk denkbaar in de kosmos’ waren. Hij voegde er nog aan toe dat het levenswerk van een componist maar onbeduidend is in vergelijking met wat de terroristen teweeg wisten te brengen op één dag.

Het werd hem niet in dank afgenomen: Stockhausens concerten werden afgezegd, zijn dochter, die pianiste is, speelt sindsdien onder een andere naam, en bij zijn dood zes jaar later ging het buitenproportioneel veel over zijn faux pas in plaats van over zijn avant-gardistische composities en zijn belang voor de muziekgeschiedenis.

Een streepje oranje overall

Kan dat wat gruwelijk...

Het schone is niet automatisch het goede

LB 01

On the Aesthetics of Violence, London Bombing (2016)

JF 01

On the Aesthetics of Violence, James Foley (2016)

TT 01

On the Aesthetics of Violence, Twin Towers NYC (2016)

TT J 01, 02, 03

On the Aesthetics of Violence (2016)

OB 01

On the Aesthetics of Violence, Osama Bin Laden (2016)

SH 01

On the Aesthetics of Violence, Execution Saddam Houssein (2016)