Film

Je zal maar ‘Brillante’ heten – dat legt de lat nogal hoog. Gelukkig is Brillante Mendoza’s film Kinatay bij vlagen inderdaad briljant. Kinatay was vorig jaar de controversiële winnaar van de regieprijs in Cannes; controversieel, vanwege zijn duistere en gewelddadige karakter en zijn uitgebeende plot. In Nederland organiseert nu het Eye Filminstituut (voorheen het Filmmuseum) een retrospectief rond de Filipijnse filmmaker, waarbij Kinatay en opvolger Lola in roulatie gaan.

Lola is de gemakkelijker film van de twee, een bijna documentaire blik op het leven aan de onderkant van de Filipijnse hoofdstad Manilla, des te geloofwaardiger door de gedoseerde onduidelijkheden en onverwachte gebeurtenissen in het script.

Net zoals Kinatay, maar die film gaat veel meer de diepte in. Een duistere diepte, waarin een jonge, naïeve en vrolijke agent, die met een klusje wat wil bijverdienen voor zijn aanstaande huwelijk, gaandeweg wordt gecorrumpeerd. In de mooiste scène – een briljante...