De storm van woede over de ‘nigger’-kop van NRC Handelsblad is niet los te zien van de opkomst van de sociale media, en de dilemma’s die die oplevert voor eindredacties.

Kijk, dat is mooie clickbait. Zoiets dacht de eindredacteur van NRC Boeken misschien wel, bewust of onbewust, toen hij ‘Nigger are you crazy’ boven een paginagrote recensie van drie antiracistische romans uit de VS tikte. Een opvallende, misschien zelfs provocerende kop, die zou het goed doen mocht dit stuk online gaan. En dan zouden de lezers van het artikel daarna vanzelf wel merken dat het om een citaat uit een van de boeken ging en niet om de mening van NRC Handelsblad – wat natuurlijk al vanzelf sprak, want de NRC is niet racistisch, toch? De eindredacteur heeft het geweten: opgepikt op Twitter, een woedende column in de Washington Post, excuses van de NRC, het imago van Nederland schade toegebracht – shame on you.

Het vak van eindredacteur is razendsnel veranderd de afgelopen jaren – ook hier bij...