De dagboeken van Harry graaf Kessler

Op donderdag 12 maart 1931 schrijft de mecenas, kunstkenner, uitgever en diplomaat Harry graaf Kessler in zijn dagboek wat er in zijn Berlijnse werkkamer plaats heeft. Werklieden hebben een stelling voor het open raam gezet en dragen er een stenen beeld van een voorovergebogen zittend naakt naar toe: ‘Om vijf minuten over twee gleed zij, haar hoofd verborgen onder een groot kleed alsof ze zelf treurde, het raam uit. Toen ze in de vrije lucht kwam en het licht haar aanraakte, was het alsof het gezicht nog Ă©Ă©n keer in stralende schoonheid opbloeide. Het is een ramp die ik niet licht te boven zal komen.’

Het beeld dat hier uit het huis van Kessler wordt gedragen is La Méditerranée van Aristide Maillol, in 1904 van hem gekocht. Maillol was een van de kunstenaars die door Kessler toen financieel werden gesteund. Toen het in 1905 werd geëxposeerd, maakte het Maillol op slag bekend. Nu moest Kessler het vanwege financiële problemen verkopen. Hij...