Non-fictie / Portret in verf en taal

Afstand houdt de kringen gaaf, dichtte Chris van Geel ooit. Maar het omgekeerde is ook waar: nabijheid wekt liefde, vergroot het inzicht. Een mooi voorbeeld daarvan is het vier jaar geleden verschenen boek The Sight of Death van kunsthistoricus T.J. Clark. Hij noemt het zelf een experiment in kunstbeschouwing, omdat het een persoonlijk verslag is van zijn verkenning van twee schilderijen van Claude Poussin.

Deze zeldzame ontmoeting van twee meesterwerken was te zien in het Getty Museum in Los Angeles, waar Clark gedurende enkele maanden bijna dagelijks in- en uitliep. Elk bezoek aan de zaal met de Poussins riep nieuwe vragen bij hem op, over de schilderijen zelf, de tijd waarin ze gemaakt zijn, hoe die verschilt van onze tijd en wat dat betekent. Zo ontwikkelde zijn kijken zich tot een meanderende tocht door de complexe rijkdom van de schilderijen. Zijn directe manier van schrijven maakt de lezer tot zijn vertrouwelijke metgezel – met wie hij...