Het Laatste
Article image
Interview
Hoe docent Maxe de Rijk het afgebrokkelde zelfbeeld van jongeren herstelt
Met een opgewekte, positieve toon en veel nadruk op wat goed gaat, probeert Maxe de Rijk het zelfbeeld van haar kansklas-leerlingen te helen. ‘Mijn leerlingen hebben op de basisschool jaar na jaar het gevoel gekregen dat ze niet kunnen leren.’
Marieke Buijs
Article image
Interview
Voor de klas staan leer je niet uit een boekje: ‘Het is kennis van hoofd, hart en handen’
De complexiteit van het werken voor de klas leer je niet uit boeken en onderzoeksartikelen, ervoer onderwijskundige Jacquelien Bulterman. Ze breekt een lans voor ervaringskennis. ‘Ondanks al mijn kennis óver onderwijs, kom ik kennis ván onderwijzen te kort.’
Marieke Buijs
Article image
Essay
Cijfers op school vertellen ons meer niet dan wel
Als we ons in het onderwijs blindstaren op cijfers zien we de verschillen niet meer, betoogt filosofe Doortje Lenders in een essay. Onderwijs wordt dan steeds minder als grote gelijkmaker gezien, en steeds meer als economische kans.
Doortje Lenders
Article image
Analyse
De hoge kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang is een illusie
Wanneer het in de politiek gaat over de kinderopvang, wordt het gesprek overheerst door partijen met uiteenlopende financiële en politieke belangen. De kwaliteit van de kinderopvang wordt daarbij krampachtig vermeden, want als de betrokken partijen zouden erkennen dat die gebaseerd is op twijfelachtige metingen, stort het kaartenhuis in. Kinderen betalen de prijs.
Marilse Eerkens
Article image
Rondgang
Naar de universiteit met een verstandelijke beperking
Met het syndroom van Down naar de universiteit? Dat kan prima, bewijst de Ierse Fionn Angus. Als pionier hoopt hij de academische wereld open te breken en toegankelijk te maken voor andere mensen met een verstandelijke beperking. 
Fréderike Geerdink
Article image
Reportage
Met een soepelere overstap kan de hoge uitval op het mbo worden voorkomen
Zo’n vijftien procent van de mbo-studenten stopt binnen een jaar met hun studie. Om hen binnenboord te houden, ontwikkelen scholen ‘doorlopende leerroutes’ waarbij leerlingen bijna ongemerkt in de collegezalen van hun vervolgopleiding belanden.
Marieke Buijs
Article image
Reportage
Omgaan met jezelf is een van de belangrijkste lessen die kinderen kunnen leren
Scholen moeten niet alleen aandacht hebben voor taal en rekenen, maar ook voor sport, creativiteit en hoe kinderen in hun vel zitten. Lessen sociaal-emotioneel leren bieden daarbij soelaas. Marieke Buijs ging kijken bij zo’n les.
Marieke Buijs
Article image
Onderzoek
Hoe bedrijven en actiegroepen zieltjes winnen in het klaslokaal
Scholen worden overspoeld door lespakketten van bedrijven en ngo’s, maar hebben niet altijd de tijd en expertise om dat materiaal goed te beoordelen. Uit onderzoek blijkt dat veel van die pakketten informatie weglaten, positieve aspecten van een sector benadrukken of ronduit reclame maken. ‘Er zijn altijd wel scholen die meedoen.’
Irene van den Berg, Manon Stravens
Article image
Interview
We moeten in het onderwijs niet selecteren maar differentiëren, zegt deze onderwijsdeskundige
Kansengelijkheid staat al jaren hoog op de publieke en politieke agenda. Toch neemt de ongelijkheid in het onderwijs eerder toe dan af. Hoe kan dat? In haar boek Onderwijs maakt het verschil zoekt Louise Elffers naar het antwoord. ‘We leggen in het onderwijs te veel nadruk op selectie.’
Marieke Buijs
Article image
Reportage
Hoe stadsboeren en bakkers het lerarentekort helpen verlichten
Drie scholen in Amsterdam Nieuw-West hadden veel last van het lerarentekort. En dus begonnen ze een experiment: een dag per week worden de kinderen ondergebracht bij leerzame plekken in de buurt, zoals een stadstuin. Marieke Buijs nam een kijkje.
Marieke Buijs
Article image
Interview
Marjolein Moorman: ‘Een leraar is net zo goed een strijder voor de samenleving als een militair’
In haar boek Rood in Wassenaar dat morgen verschijnt, beschrijft de Amsterdamse PvdA-onderwijswethouder Marjolein Moorman wat de drijfveren zijn voor haar strijd tegen ongelijkheid. ‘Ongelijkheid kost ons superveel geld, hè.’
Pepijn Keppel
Article image
Rondgang
Is onderwijs echt de grote gelijkmaker?
Door de lockdowns werd de functie van onderwijs als grote gelijkmaker goed zichtbaar. In de periode dat de scholen gesloten waren, nam de ongelijkheid in leerontwikkeling toe. Zorgt onderwijs voor meer gelijkheid? We vroegen het aan onderwijsdeskundigen.
Zwaan Lakmaker
Article image
Reportage
Hoe een zeldzaam type meester leren van magie voorziet
De afgelopen twintig jaar is op scholen vooral geprobeerd lesjes rekenen en taal te geven aan kleuters, zodat hun cognitieve ontwikkeling zo efficiënt mogelijk zou verlopen. De speelse aanpak van meester Jorge is een zeldzaamheid geworden. ‘De kleuterklas is een levend organisme, geen dag is hetzelfde.’
Marieke Buijs
Article image
Achtergrond
De eindtoets op basisscholen werkt ongelijkheid in de hand, stelt deze toetsexpert
Morgen maken alle leerlingen in groep 8 van de basisschool de eindtoets op grond waarvan ze zullen worden verdeeld over het voortgezet onderwijs. Volgens toetsexpert Karen Heij heeft die toets een te grote rol gekregen. ‘We overzien niet goed wat de gevolgen zijn.’
Anja Vink
Article image
Reportage
Zo dealt deze school met pesten: ‘Het is geen natuurverschijnsel’
Scholen wordt weinig verplicht als het op pesten aankomt. Of er aandacht voor is, hangt af van de betrokkenheid van medewerkers. Op de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West maakt Karima Absissen zich er sterk voor. ‘Ik ben juf vanuit mijn moederhart.’  
Marieke Buijs
Article image
Column
Voor digitaal onderwijs betalen we met de intiemste gegevens van onze kinderen
Van alle boze mensen zijn boze moeders Roxane van Iperens lievelings. Maar in plaats van zich op te winden over mondkapjes, kunnen ouders zich beter kwaad maken over een veel groter probleem in het onderwijs: hoe Google de data van jonge kinderen verzamelt.
Roxane van Iperen
Article image
Reportage
Elk kind een kans: zo hoopt deze school kansenongelijkheid terug te dringen
Over kansenongelijkheid in het onderwijs zijn rapporten volgeschreven. Maar hoe ziet dat krachtenveld er in de werkelijkheid uit? Marieke Buijs onderzoekt het op de Huizingaschool in Amsterdam-West. In de tweede aflevering van deze reportageserie: Fatima Aitja, waakhond voor eerlijke kansen.
Marieke Buijs
Article image
Reportage
Dertien invalkrachten voor één klas: zo doorstaat deze basisschool de tweede golf
Een stoet invalkrachten, vier in plaats van vijf dagen les en leerkrachten die hun eigen gezondheid op het spel zetten: de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West doet álles om open te blijven.
Marieke Buijs
Article image
Reportage
Hoe dealen scholen met kansenongelijkheid? Op zoek naar het antwoord op de Huizingaschool
Over kansenongelijkheid in het onderwijs zijn rapporten volgeschreven. Maar hoe ziet dat krachtenveld er in de werkelijkheid uit? In de eerste aflevering van deze reportageserie: directeur Susan Herrings.
Marieke Buijs
Article image
Reportage
In de saaie zomer van 2020 bood de zomerschool uitkomst: ‘Zelfs voor een dictee wordt gejuicht’
Sinds de basisscholen begin mei weer open gingen, loopt onderwijsjournalist Anja Vink mee op basisschool Bijlmerhorst in Amsterdam-Zuidoost. Vandaag: hoe leerlingen tijdens de vakantie werden bijgespijkerd. ‘Ze knappen echt op van die extra aandacht.’
Anja Vink