Stelt u zich eens voor hoe het zou zijn als er elke dag 174 kranten door uw brievenbus vielen. Afgezien van de praktische problemen die het zou opleveren, zou u niet weten waar te beginnen met lezen. Hoe komt u erachter welk nieuws Ă©cht belangrijk is, en wat de beste boeken en de mooiste muziek? Het ontvangen van kilo’s kranten lijkt een absurd idee, maar op internet worden we elke dag geconfronteerd met een dosis informatie die daar het equivalent van is. In 2007 werd de gemiddelde mens via televisie, radio en internet dagelijks geconfronteerd met een hoeveelheid data die gelijkstaat aan 174 kranten. Inmiddels is die hoeveelheid nog verder gestegen. Hoe kan dit almaar uitdijende informatie-universum geordend worden? Wie vertelt je wat echt mooi, goed, bijzonder of belangrijk is?

Rond 2004 was het antwoord duidelijk: de andere internetgebruikers. Het ‘Web 2.0’, waarin de macht kwam te liggen bij een collectief van anonieme internetgebruikers, werd gezien als de beste manier om...