Je verlaat de tentoonstelling over de relatie tussen de Russische tsaar Alexander, keizerin Joséphine en Napoleon in de Hermitage Amsterdam met gemengde gevoelens: het grootste deel van de schilderijen en kunstvoorwerpen is door het zwaard en geweervuur verworven.

Het door François Gérard geschilderde portret van Joséphine de Beauharnais, de vrouw van Napoleon, dat op de tentoonstelling in de Hermitage is te zien, is een sereen en huiselijk schilderij. Ze poseert niet met alle realia en sieraden die men verwacht van de echtgenote van de heerser van Frankrijk. Ze zit bescheiden en onconventioneel op een ruime bank, haar rechterarm ontspannen naast zich op een kussen. Het is een mooi en duidelijk niet-imperiaal schilderij, maar met de werkelijkheid heeft het weinig te maken.

François Flameng, Feestelijke receptie in het Château de Malmaison in 1802, ca. 1894. Olieverf op doek, 106 x 139 cm © State Hermitage Museum, St Petersburg
François Flameng, Feestelijke receptie in het Château de Malmaison in 1802, ca. 1894. Olieverf op doek, 106 x 139 cm © State Hermitage Museum, St Petersburg

Van de bescheidenheid die Joséphine op...