Interview / Regisseur Asghar Farhadi

Dit is wat A Separation doet, ook al heb je het niet door: hij maakt de kijker tot rechter. Het gebeurt impliciet in de hele film en expliciet in de eerste scène. Daarin spreken Nader en zijn vrouw Simin, beiden afkomstig uit de Iraanse middenklasse, met een rechter over echtscheiding, omdat Nader weigert samen met Simin en hun dochter te emigreren. Tijdens deze scène kijken ze allebei recht in de camera: daardoor belandt de kijker op de stoel van de rechter. ‘Zo wordt u al in de eerste seconden uitgenodigd om te oordelen,’ aldus regisseur Asghar Farhadi. ‘Maar hopelijk merkt u dat uw oordeel vervolgens van scène tot scène verandert.’

Als rechter heeft de kijker het niet gemakkelijk. Hoe meer hij zich verdiept in de beweegredenen van alle partijen, hoe ingewikkelder de schuldvraag wordt. In het briljante scenario van A Separation, dat door regisseur Farhadi zelf is geschreven, raken Nader en Simin ook nog eens in conflict met een ander...