Media

De mediawetenschap, ik kan het ook niet helpen, blijft een bron van verbazing voor wie zelf in de media werkt.

Neem de ‘pilot study’ waarover vakwebsite Denieuwereporter.nl begin deze maand berichtte. Kenniscen­trum Mira Media bekeek hoe het is gesteld met de zogeheten ‘diver­si­teit’ in het dagelijks nieuws. Daartoe inventariseerde onderzoekster Jessika ter Wal drie weken lang hoe vaak en op welke wijze ‘personen van allochtone afkomst’ figureren in de beide landelijke televisiejournaals en in drie grote dagbladen.

Een van de uitkomsten: RTL Nieuws is beter in ‘mainstreaming diversity’ dan het NOS Journaal. Zo komt bij de commerciële zender in een item over een supermarktovername een behoofddoekte caissière in beeld die vrolijk ‘Tot ziens’ zegt. Ook heeft het NOS Journaal ‘relatief meer aandacht voor negatief nieuws’, terwijl RTL Nieuws ‘positiever’ bericht over migranten. De onderzoekster vindt dat verschil opmerkelijk omdat de commerciëlen beweren niet bewust bezig...