De vooral door zijn boek ‘Het kunstwerk in het tijdperk van zijn technische reproduceerbaarheid’ bekende Walter Benjamin schreef ook unieke jeugdherinneringen aan Berlijn rond 1900. Hij bracht elk voorwerp tot leven en maakte van elk detail een microkosmos.

Wie zich verdiept in de Duitse criticus, essayist en filosoof Walter Benjamin (1892-1940) zal geleidelijk in het labyrint van zijn geest verdwalen. Hoe meer moeite je doet hem te begrijpen, hoe minder je wordt beloond met begrip. Benjamin was een even geordende als verwarde geest bij wie communisme, melancholie, mystiek, messianisme, nostalgie en cultuurkritiek samengingen in een taal die afwisselend (en door elkaar) helderziend en mistig was. Maar gelukkig is er ook de memoralist Benjamin die tamelijk ongecompliceerd zijn herinneringen op kon halen in het nu door Hans Driessen vertaalde Kinderjaren in Berlijn rond 1900.

Friedrichstraße omstreeks 1900
Friedrichstraße omstreeks 1900

Benjamin moet zijn geest in compartimenten hebben opgedeeld. In de...