Het nieuwste passagierstoestel van Boeing, de 787 Dreamliner, is op Schiphol geland: keurig in één stuk. Goedbeschouwd is dat een mirakel: niet alleen een wonder van techniek, maar vooral een wonder van sociale innovatie. Terwijl Boeing vorige modellen nog grotendeels zelf maakte, zijn de onderdelen van dit nieuwe vliegtuig voor 70 procent gefabriceerd door derden, in meer dan 130 fabrieken, verspreid over de hele wereld. Elk deeltaakje is uitbesteed aan de partij die deze taak het beste en het goedkoopste kan uitvoeren. Dit vliegtuig is het bewijs van een nieuwe vorm van arbeidsverdeling: de arbeidsmarkt wordt niet langer opgedeeld in bedrijven en beroepen, maar versplintert nog verder: in deeltaken.

En dat maakt nogal wat uit. Wie in beroepen denkt, ziet banen als aspergesteker en vrachtwagenchauffeur overgenomen worden door Polen en Oekraïners. Wie in bedrijven denkt, ziet textielfabrieken verhuizen naar Azië, gevolgd door de scheepswerven en de computerbouwers. Maar deze...