Roman

Geen stad die zich beter leent voor literatuur dan New York – daar kan iedereen die er ooit is geweest, al is het voor een paar dagen, zich wel iets bij voorstellen. Maar op de afgelopen editie van Crossing Border onthulde Jay McInerney dat het ooit compleet anders was. Toen hij zijn debuut Bright Lights, Big City inleverde, beet zijn redacteur hem onmiddellijk toe dat succes uitgesloten was voor een roman die zich afspeelde in de stad waar McInerney, destijds nog niet zo heel lang geleden, als een van levenslust bruisende jongeman naartoe was gereisd.

Halverwege de jaren tachtig was New York dus, in slecht Nederlands, een no go. Dat dat inmiddels is veranderd, bewijst McInerney zelf met een oeuvre waarin hij alleen bij hoge uitzondering een uitstapje maakt naar andere delen van de States. Maar hij was zeker niet de enige die in de laatste kwart eeuw zijn pijlen richtte op New York: voor het begin van de nieuwe eeuw was het misverstand ruimschoots rechtgezet. Na 9/11 werd het...