Chemie

Wat heeft Vrij Nederland gemeen met Vogue? Weinig, op het eerste en tweede gezicht. Het maandblad is een ultieme glossy, vrijwel geheel gewijd aan uiterlijk vertoon. Naar voorbeeld van het Amerikaanse moederblad spelen topmodellen en topfotografen de hoofdrollen. En topadverteerders natuurlijk, want zonder Louis Vuitton, Gucci en Chanel zou er geen Vogue bestaan. Ondanks de crisis zijn de makers ervan overtuigd dat ook Nederland nu klaar is voor allure.

Vrij Nederland is daar ver van verwijderd. En toch is de reportage van Annemiek Leclaire over Vogue inspirerend (p. 88-95). Ze zeggen dat tijdschriften het moeilijk hebben, maar dat merk je bij zo’n titel niet aan de toewijding, de drang om van elk nummer een belevenis te maken, het oog voor detail, het benutten van de kwaliteiten van een tijdschrift (papier, druk, formaat) en de zoektocht naar eigen identiteit. Het zijn kwaliteiten waarin je je graag wilt herkennen.

Het maken van een blad is een chemisch proces waarin...