Compliment

Een bekentenis: ik ben gek op advertenties. Hoe meer bedrijven en instellingen hun boodschap via Vrij Nederland willen verspreiden, hoe liever het me is – en dan heb ik het nog niet eens over de noodzakelijke bijdrage aan de financiering van het blad. Advertenties vormen een bewijs dat het weekblad ertoe doet. De meeste adverteerders denken namelijk na over de besteding van hun euro-guldens. Vaak gaan zij voor het grootste bereik met bekende Nederlanders in tv-spotjes, billboards op elke straathoek en het bedrukken van kledingstukken van sportlui. Maar er zijn ook adverteerders die met scherp willen schieten. Zij zoeken hun doelgroep in de interessantste hoeken en gaten van de samenleving: mensen die net zo goed allerlei waren afnemen, maar daarin kritisch zijn. Een goede prijs is zeker een aanbeveling, maar minstens zo belangrijk zijn kwaliteit en duurzaamheid – geen kiloknallers alsjeblieft.

Er zijn in Nederland mensen die, in opdracht van bedrijven en reclamebureaus,...