Met elk telefoontje, elke muisklik geef je informatie over jezelf prijs. En al die informatie wordt opgeslagen: big data, een fenomeen dat alles zal veranderen.

Een paar jaar geleden liep een boze vader een winkel van de Target-keten in Minnesota binnen, wapperend met een envelop vol voordeelbonnen.

‘Mijn dochter heeft dit met de post gekregen!’ riep hij. ‘Ze zit nog op school, en u stuurt haar bonnetjes voor kinderkleertjes en wiegjes! Wilt u soms dat ze zwanger wordt?’ Een manager bood zijn excuses aan. Enkele dagen later belde hij de man om zich wederom te verontschuldigen. Maar ditmaal vertelde de vader, ietwat beschaamd: ‘Ik heb mijn dochter gesproken. Er hebben zich in dit huis blijkbaar activiteiten afgespeeld waarvan ik me niet geheel bewust was. Zij verwacht in augustus een kind. Ik moet u mijn verontschuldigingen aanbieden.’

Het meisje was ontmaskerd doordat Target miljoenen stukjes klanteninformatie had gecombineerd: vooral de online-verlanglijstjes en de...