Big data, big brother, big business

Simon Kuper
Een datacenter van Google. Foto: Connie Zhou/Google
Met elk telefoontje, elke muisklik geef je informatie over jezelf prijs. En al die informatie wordt opgeslagen: big data, een fenomeen dat alles zal veranderen.

Een paar jaar geleden liep een boze vader een winkel van de Target-keten in Minnesota binnen, wapperend met een envelop vol voordeelbonnen.

‘Mijn dochter heeft dit met de post gekregen!’ riep hij. ‘Ze zit nog op school, en u stuurt haar bonnetjes voor kinderkleertjes en wiegjes! Wilt u soms dat ze zwanger wordt?’ Een manager bood zijn excuses aan. Enkele dagen later belde hij de man om zich wederom te verontschuldigen. Maar ditmaal vertelde de vader, ietwat beschaamd: ‘Ik heb mijn dochter gesproken. Er hebben zich in dit huis blijkbaar activiteiten afgespeeld waarvan ik me niet geheel bewust was. Zij verwacht in augustus een kind. Ik moet u mijn verontschuldigingen aanbieden.’

Het meisje was ontmaskerd doordat Target miljoenen stukjes klanteninformatie had gecombineerd: vooral de online-verlanglijstjes en de...

Vernieuwend, verdiepend, vooruitstrevend: dat is Vrij Nederland. Maar goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden.
Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Het zijn tijden voor Vrij Nederland
Het zijn tijden voor VN
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Het platform voor progressief Nederland
Voor cultuurliefhebbers en kritische volgers van de actualiteit
Onafhankelijke journalistiek: van maandblad tot video, van podcast tot blog
Met diepgravende interviews, prikkelende columns en onthullende reportages
En: jaarlijks vier thema-specials

Advertentie

Advertentie