Internetsceptici als Evgeny Morozov en Bernard Stiegler waarschuwen ervoor dat de wereld volledig gecentreerd wordt rond internet. Er zou een digitaal proletariaat aan het ontstaan zijn dat uitgebuit wordt door Google, Facebook, Apple en Microsoft. De Nederlander Hans Schnitzler voegt zich in hun koor.

Wanneer ik Ivo Pogorelich Chopin wil zien spelen moet ik op YouTube eerst een advertentie weg klikken. Wanneer ik iets op de website van The New Republic wil lezen dringt ook eerst een advertentie voor. Ik heb daar helemaal geen problemen mee. Wat ik te zien en te lezen krijg is gratis. Er valt dus niets te klagen, integendeel, dat je dit zomaar kunt zien en lezen is al mooi genoeg. De advertentie zie ik nauwelijks. Belaagd door reclame die op mijn individuele smaak is toegespitst word ik niet. Tegen het koor internetsceptici dat lamenteert over de onttovering van de wereld, ben ik geneigd te wijzen op de tover die ons omringt. Hele opera’s, hele toneelstukken, hele symfonieën...