Kunst

Ik staar naar een lege wand. Er had een werk van Alberto De Michele (1980) kunnen hangen, als ik het twee jaar geleden op een veiling niet voor een habbekrats aan mijn neus voorbij had laten gaan. Het bestaat uit drie foto’s van gestolen Romeinse vazen, gefotografeerd door de kunstrover die ze te koop aanbiedt in zijn keuken, een hal, een bezemkast. In deze context zijn de vazen fremdkörper. Als er geen heler wordt gevonden, blijven ze eeuwig zweven in de tijd, losgezongen van de waardebepalende (kunst-)wereld. Deze status is zo aantrekkelijk dat ik hoop dat de vazen nog altijd in de keuken van de schelm staan. Dat hij de eeuwenoude pronkstukken als paraplubak of asbak gebruikt.

De Michele toonde afgelopen week tijdens de Open Dagen van de Rijksakademie een nieuwe serie gestolen kunstwerken. Door zich voor te doen als potentiële koper kreeg hij afbeeldingen van vijf ontvreemde schilderijen in handen. De omgeving van de buit bestaat uit een smalle rand die de oude meesters...