Een paar maanden geleden kreeg ik een ventilator-zonder-rotorbladen (ter waarde van 300 euro) ongevraagd opgestuurd door de firma Dyson. Ik speelde er even mee en daarna fietste ik met het – overigens redelijk briljante – apparaat naar het hoofdkantoor om het terug te geven. ‘Is-ie stuk?’ vroeg de marketingmevrouw angstvallig. ‘Nee, ik stuur alles terug wat ik krijg.’ Ze keek me aan of ik gek was.

Bedrijven zijn niet altijd zo aardig geweest. Maar sinds ik ‘die nerd’ van DWDD ben, word ik opeens heel vriendelijk behandeld. Aan de lopende band worden pogingen tot beïnvloeding gedaan. En ik ben niet de enige. Het is voor bedrijven de normaalste zaak van de wereld om ‘invloedrijke bloggers’ (zo heet dat) in de watten te leggen.

Soms heeft dat effect. Zo gaf Samsung een stel bloggers een Samsung-tablet (ter waarde van 750 euro) cadeau. En hoewel het apparaat unaniem werd afgekraakt door serieuze recensenten varieerden de reacties van de Nederlandse bloggers van ‘o, wat glimt-ie mooi’...