Gadget

‘Een grote grijns. Dat is de reactie van mensen zodra ze dit autootje zien.’ Tevreden kijkt Ricardo Machado naar zijn jongensdroom. Een maf groen en rood driezitsautootje dat over de webpagina racet. Het autootje bestaat nog niet eens. Pas volgend jaar begint de productie in Rio, maar nu al is het een hype. ‘In San Francisco, waar we ons eerste proefmodel lanceerden, moesten bewakers het publiek letterlijk bij hem wegslaan,’ vertelt hij als een trotse rockstermanager.

Obvio! heet het nieuwe Braziliaanse hebbeding. Na de rubber teenslipper wordt het de volgende hit, garandeert Machado. In Amerika en Europa heeft hij al honderdvijftigduizend exemplaren bij voorbaat verkocht. ‘Ik heb mijn buik vol van samba, carnaval en zwarte vrouwen,’ zegt de blanke Machado. ‘Brazilië is industrie en design. Vrolijk, tropisch design dat een eigen niche op de wereldmarkt verovert.’

Op maat

Vrolijk is het autootje zeker. Felle kleuren. Roze, groen, blauw, paars. Een driezits...