Film / Lichaamsbeleving

Ze zijn gigantisch, de blote borsten die boven het hoofd van David Samuels heen en weer wiebelen. Hij ligt eronder, een kleine gestalte die ieder moment voorgoed kan verdwijnen onder de lawine van zacht vrouwenvlees. Na het zien van Alleen maar nette mensen zullen heel wat bioscoopbezoekers de zaal uitlopen met deze scène nog op hun netvlies. Een ultieme mannenfantasie wordt in de komedie van Lodewijk Crijns in beeld gebracht. Geplet worden door reuzentieten – het is dit vooruitzicht waardoor vrouwen met een prominente voorgevel op straat zo veel dromerige, soms ronduit hebberige mannenblikken ontvangen.

In de openbaarheid wordt die fantasie doorgaans gevoed met een afgeslankte en gekuiste versie van dit droombeeld. Op reclameposters voor ondergoed van de HEMA buigt momenteel een jongedame overal in de stad met een ondeugende blik voorover naar de passanten, alsof ze de borsten die uit haar beha piepen, en die nét iets voller zijn dan die van magere...